Litteratur

Här finner Ni länkar till artiklar om Learning study och Ämnesdidaktiskt kollegium, samt längre ner finns litteraturhänvisningar till studier om Learning study, Variationsteorin och annan forskning vi bygger våra utbildningar på.

Länkar till video/artiklar om Ämnesdidaktiskt kollegium och arbetet som genomförs i skolor


Litteraturhänvisningar

Learning study

  • Häggström, J., Bergqvist, M., Hansson, H., Kullberg, A. och Magnusson, J. (2012). Learningstudy – en guide. Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning.
  • Marton, F. (2003). Learning Study – pedagogisk utveckling direkt i klassrummet. I I.
  • Carlgren, I. Josefson, C. Liberg (red.) Forskning av denna världen. Praxisnära forskning inom utbildningsvetenskap.Rapport 2 (sid.41-46). Stockholm: Vetenskapsrådet.
  • Maunula, T., Echevarria, C. & Magnusson J. (Red.)  (2011). Learning Study – undervisning gör skillnad. Lund: Studentlitteratur.
  • Cheng, E. C. and M. L. Lo (2013), “Learning Study: Its Origins, Operationalisation, and Implications”, OECD Education Working Papers, No. 94, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/5k3wjp0s959p-en
  • Holmqvist Olander, M. (Red.) (2013). Learning study i förskolan. Lund: Studentlitteratur.

Variationsteorin

  • Lo, Mun Ling. (2014). Variationsteori – för bättre undervisning och lärande. Lund: Studentlitteratur.
  • Marton, F. (2015). Necessary conditions of learning. New York: Routledge.
  • Marton, F. & Booth, S. (2000). Om lärande. Lund: Studentlitteratur. (I boken beskrivs fenomenografi som är forskningsansatsen Variationsteorin kommer från)

Teacher Research Groups

  • Paine, L. & Ma, L.-P. (1993). Teachers working together: A dialogue on organizational and
  • cultural perspectives of chinese teachers. International Journal of Educational Research, 19(8), 675-697.
  • Yang, Y. (2009). How a Chinese teacher improved classroom teaching in Teaching Research Group: a case study on Pythagoras theorem teaching in Shanghai. Mathematics Education 41(3), 279-296.
  • Paine, L. & Fang, Y. (2006). Reform as hybrid model of teaching and teacher development in China.  International Journal of Educational Research 45(4), 279-289.

Exempel på annan forskning där man finner stöd för Learning study/Ämnesdidaktiskt Kollegium/Variationsteorin

  • Hattie, J. (2012). Synlig lärande, för lärare. Stockholm: Natur & Kultur.
  • Nottingham, J. (2013). Utmanande undervisning i klassrummet. Stockholm: Natur & Kultur.
  • Timperley, H. (2013). Det professionella lärandets inneboende kraft. Lund: Studentlitteratur.
  • William, D. (2013). Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
  • Hargreaves, A. & Fullan, M. 2013, Professionellt kapital – att utveckla undervisning i alla skolor. Lund Studentlitteratur
  • Fullan, M. & Quinn, J. 2016, Coherence – The Right Drivers in Action for School, Districts, and Systems. CA Corwin

Exempel på forskningsstudier som studerat lärares och elevers lärande i och av Learning study/Variationsteorin

  • Al-Murani, T. (2007). The deliberate Use of Variation to Teach Algebra: A Realistic Variation Study. Oxford: University of Oxford.
  • Cheng, E. C. and M. L. Lo (2013), “Learning Study: Its Origins, Operationalisation, and Implications”, OECD Education Working Papers, No. 94, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/5k3wjp0s959p-en
  • Elliot, J. (2004). The independent evalutation of the prgressive and innovative primary schools (PIPS) project. Hong Kong: Hong Kong Institute of Education.
  • Gustavsson, L. (2008). Att bli bättre lärare: Hur undervisningsinnehållets behandling blir till samtalsämne lärare emellan. Kristianstad: Högskolan, Kristianstad
  • Hansson, H. (2014). Lärares exempel i matematik. En studie om lärares användning av exempel före och efter deltagande i Learning study. Göteborg: Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs Universitet.
  • Holmqvist, M. (2011). Teachers`learning in a learning study. Instructional Sciences, 39(4), 497–511.
  • Kullberg, A. (2010). What is taught and what is learned. Professional insight gained and shared by teachers of mathematics. Göteborg studies in educational sciences 293. Göteborg: Acta Unversitatis Gothoburgensis.
  • Lo, Mun Ling. (2014). Variationsteori – för bättre undervisning och lärande. Lund: Studentlitteratur.
  • Lo, M.L., Pong, W.Y., & Chik, P.M. (2005). For Each and Everyone - Catering for Individual Differences through Learning Study. Hong Kong: Hong Kong University Press.
  • Marton, F. (2014). Necessary conditions of learning. New York: Routledge.
  • Marton, F. & Pang, M. F. (2013). Meanings are acquired from experiencing differences against a background of sameness, rather than from experiencing sameness against a background of difference: Putting a conjecture to the test by embedding it in a pedagogical tool. Frontline Learning Research, 1, 24-41.
  • Nilsson, P. (2014). When Teaching Makes a Difference: Developing science teachers’
  • pedagogical content knowledge through learning study. International Journal of Science Education, 36(11), 1794-1814.
  • Pang, M. F. (2010). Boosting financial literacy: Benefits from learning study. Instructional Science, 38, 659-677.
  • Pang, M. F. & Marton, F. (2003). Beyond ”lesson study”: Comparing two ways of facilitating the grasp of some economic concepts. Instructional Science, 31, 175-194.
  • Runesson, U. (1999). Variationens pedagogik: skilda sätt att behandla ett matematiskt innehåll. Göteborg studies in educational sciences 129. Göteborg: Acta Unversitatis Gothoburgensis.
  • Runesson, U. & Kullberg, A. (2010). Learning from variation. Differences in learners ways of experiencing differences. In B. Sriraman, C. Bergsten, S. Goodchild, C. Michelsen, G., Palsdottir, O. Steinthorsdottir & L. Haapasalo (Red.), The sourcebook on Nordic research in mathematics education. Charlotte, N.C: Information Age Publishing.
  • Vikström, A. (2014). What makes the difference? Teachers explore what must be taught and what must be learned in order to understand the particulate character of matter. Journal Sciences Teacher Education. DOI 10.1007//s10972-014-9397-9
  • Wernberg, A. (2009). Lärandets objekt. Umeå: Umeå Universitet.
  • Maunula, T. (2018). Students' and Teachers' Jointly Constituted Learning Opportunities - The Case of Linear Equations, Göteborg Universitet, https://uf.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj/skolmatematiken-behandlas-mer-komplext-nar-elevernas-inspel-tas-tillvara-.cid1544578

Lesson study

  • Lewis, C. & Tsuchida, I. (1998). “A lesson is like a swiftly flowing river: how research lessons improve Japanese education”, American Educator, 22(4), 12-17.
  • Stigler, J.W. & Hiebert, J. (1999). The Teaching Gap. Best ideas from the worlds teachers for improving education in the classroom. New York: The Free Press.
  • Yoshida, M. (1999), “Lesson study: a case study of a Japanese approach to improving
  • instruction through school-based teacher development”. Opublicerat manuskript. Chicago, IL: The University of Chicago.

Exempel på internationella skillnader mellan hur lärare behandlar innehållet i undervisning

  • Häggström, J. (2008). Teaching systems of linear equations in Sweden and China: what is made possible to learn? Göteborgs studies in educational sciences 262. Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis.
  • Ma, L. (2010). Knowing and teaching elementary mathematics. New York: Taylor & Francis.