Ämnesdidaktiskt Kollegium

Ämnesdidaktiskt kollegium (Hansson, 2021; Mårtensson, Runesson & Hansson, 2024) är ett utvecklingsarbete som syftar till att skapa en hållbar kultur av att systematiskt utveckla relationen mellan undervisningen och elevernas lärande, i ett kollaborativt arbete.

De initiala formerna för Ämnesdidaktiskt kollegium designades 2014 i samarbete med forskare på Göteborgs Universitet och är inspirerat av Learning study (Pang & Marton, 2003), Lesson study (Yoshida & Fernandez, 2004) och Teaching Research Groups (Paine & Ma, 1993). Formerna utvecklas kontinuerligt med hjälp av erfarenheter från praktiserande lärare, rektorer och ledare på förvaltningsnivå, samt forskning om skolutveckling, pedagogiskt ledarskap m.m.

Det systematiska utvecklingsarbetet och det kollaborativa arbetet samt variationsteorin gör att Ämnesdidaktiskt kollegium hjälper lärare, rektorer och ledare på förvaltningsnivå att kontinuerligt utveckla en mer kraftfull relation mellan undervisningen och sina elevers lärande.

 

Referenser

  • Hansson, H. (2021). Variationsteorin i praktiken. Vad en lärandeteori kan bidra med till lärares undervisning. uppsats. Jönköping University. (Se s. 32-38 för Ämnesdidaktiskt kollegium)
  • Marton, F. (2015), Necessary conditions of learning, Routledge, New York, NY.
  • Mårtensson, P., Runesson, U. & Hansson, H. (2024). Practicing variation theory beyond Learning study. International Journal of Lesson and Learning study.
  • Paine, L. & Ma, L.P. (1993), “Teachers working together: a dialogue on organizational and cultural perspectives of Chinese teachers”, International Journal of Educational Research, Vol. 19 No. 8, pp. 675–697.
  • Pang, M.F. & Marton, F. (2003), “Beyond ‘lesson study’: comparing two ways of facilitating the grasp of some economic concepts. Instructional Science, Vol. 31 No. 3, pp. 175–194.
  • Yoshida, M. & Fernandez, C. (2004), Lesson study. A Japanese approach to improving mathematics teaching and learning, Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah, NJ.