Litteratur

Exempel på litteratur där man finner stöd för Ämnesdidaktiskt Kollegium och Learning study som utvecklingsarbeten.

  • Fullan, M. & Quinn, J. (2016). Coherence – The Right Drivers in Action for School, Districts, and Systems. CA Corwin
  • Hargreaves, A. & Fullan, M. (2013). Professionellt kapital – att utveckla undervisning i alla skolor. Lund: Studentlitteratur
  • Håkansson, J. & Sundberg, D. (2016). Utmärkt skolutveckling. Forskning om skolförbättring och måluppfyllelse. Stockholm: Natur & Kultur
  • Katz, S. & Dack, L. (2018). Professionsutveckling och Kollegialt lärande – Framgångsstrategier och utvecklande motstånd. Stockholm: Natur och Kultur
  • Paine, L. & Ma, L.P. (1993), “Teachers working together: a dialogue on organizational and cultural perspectives of Chinese teachers”, International Journal of Educational Research, Vol. 19 No. 8, pp. 675–697.
  • Pihlgren, A. (2017). Fritidshemmets mål och resultat – Att planera och utvärdera. Lund Studentlitteratur
  • Timperley, H., Ell, F., Le Fevre, D. & Twyford, K. (2021). Ledarskap och utmaningar i professionellt lärande – Med fokus på elevernas lärande Lund: Studentlitteratur
  • Yoshida, M. & Fernandez, C. (2004), Lesson study. A Japanese approach to improving mathematics teaching and learning, Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah, NJ.

 

Ämnesdidaktiskt kollegium

  • Hansson, H. (2021). Variationsteorin i praktiken. Vad en lärandeteori kan bidra med till lärares undervisning. Lic.uppsats. Jönköping University. (Se s. 32-38 för Ämnesdidaktiskt kollegium)
  • Mårtensson, P., Runesson, U. & Hansson, H. (2024). Practicing variation theory beyond Learning study. International Journal of Lesson and Learning study.

 

Learning study

  • Holmqvist Olander, M. (Red.) (2013). Learning study i förskolan. Lund: Studentlitteratur
  • Häggström, J., Bergqvist, M., Hansson, H., Kullberg, A. och Magnusson, J. (2012). Learningstudy – en guide. Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning.
  • Maunula, T., Echevarria, C. & Magnusson J. (Red.)  (2011). Learning Study – undervisning gör skillnad. Lund: Studentlitteratur.
  • Pang, M. F., & Marton, F. (2003). Beyond “lesson study”: Comparing two ways of facilitating the grasp of some economic concepts. Instructional Science 31, 175–194

 

Variationsteorin

  • Lo, M. (2014). Variationsteori – för bättre undervisning och lärande. Lund: Studentlitteratur.
  • Marton, F. (2015). Necessary conditions of learning. New York: Routledge.
  • Marton, F. & Booth, S. (2000). Om lärande. Lund: Studentlitteratur.