Learning study (Pang & Marton, 2003) är studier i relationen mellan undervisning och elevers lärande av specifika lärandeobjekt. Formerna för dessa studier utvecklades av Professor Ference Marton tillsammans med kollegor från Hong Kong University och Göteborgs Universitet.
Learning study kan sägas vara en utveckling av Lesson study som är en kollegial fortbildningsform för undervisningsutveckling, med sitt ursprung i Japan (Yoshida & Fernandez, 2004). I både Learning study och Lesson study samarbetar lärare (och ibland forskare) i planering, utvärdering och analys av lektioner, i två eller fler cykler. En skillnad är att det i en Learning study finns ett primärt fokus på relationen mellan undervisningen och elevernas lärande, medan det i en Lesson study är på själva lektionen. En annan skillnad är att en teori om lärande, oftast variationsteorin (Marton, 2015), används i Learning study, medan andra typer av teorier ofta används i Lesson study.
Det cykliska arbetet tillsammans med variationsteorin gör att Learning study hjälper lärare att inta och utveckla ett vetenskapligt perspektiv på relationen mellan undervisningen och sina elevers lärande.
Referenser
- Marton, F. (2015), Necessary conditions of learning, Routledge, New York, NY.
- Pang, M.F. & Marton, F. (2003), “Beyond ‘lesson study’: comparing two ways of facilitating the grasp of some economic concepts. Instructional Science, Vol. 31 No. 3, pp. 175–194.
- Yoshida, M. & Fernandez, C. (2004), Lesson study. A Japanese approach to improving mathematics teaching and learning, Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah, NJ.