Läsåret 23/24
Vi har haft ett fantastiskt läsår 23/24! Under året har vi fått möjlighet att möta otroligt kompetenta lärare och skolledare på alla nivåer, både i utbildningar och på årets nätverksträff för Ämnesdidaktiskt kollegium (se underflik Nätverksträff). Vi har arbetat i Ämnesdidaktiskt kollegium tillsammans med förskola, fritidshem, grundskola och gymnasium i olika kommuner i landet. Vi har även arbetat en del med öppna lektioner där vi besöker lektioner tillsammans med lärare samt analyserar vad i undervisningen som hade påverkan på deras elevers lärande. De öppna lektionerna har genomförts på fritidshemmets samt i skolans olika ämnen. Vi har även hjälpt till att iscensätta vad Lgr22 innebär i den dagliga undervisningen och fått coacha kollegor individuellt eller i grupp inom lärledarskap samt undervisning.
Läsåret 24/25
Firar vi 10-års jubileum för just Ämnesdidaktiskt kollegium. Det gör vi genom att välkomna nya skolor och kommuner in i arbetet med att utveckla relationen mellan undervisningen och deras elevers lärande. Vi finns fortsatt som stöd till alla de skolor och kommuner som fortsatt håller på att utveckla kulturen av Ämnesdidaktiskt kollegium utbildat. Vi startar upp nya samarbeten med skolor och kommuner samt utbildningar för lärledare, övergripande lärledare och skolledare samt utbildningar i att moderera öppna lektioner. Vi fortsätter även att coacha lärare i sin lärledaroll eller lärgrupper i Ämnesdidaktiskt kollegium.
Henrik har efter sin forskning fortsatt att fördjupa och utveckla arbetet med rektorer och skolledare på förvaltningsnivå i ledarskapet av Ämnesdidaktiskt kollegium. Han har nyligen även publicerat en artikel tillsammans med andra forskare. Den visar att delar av det som det fenomenografiska/variationsteoretiska forskningsfältet har kommit fram till gynnar undervisningspraktiken, inom ramen för Learning study, även gäller för undervisningspraktiken inom ramen för Ämnesdidaktiskt kollegium.
Maria har nu helt slutat med egen undervisning och jobbar fortsatt nära lärare i det dagliga arbetet genom föreläsningar, utbildningar, besök i klassrum samt coachning.
Vi samverkar fortsatt med nationella och internationella lärare, skolledare och forskare på flertalet skolor, kommuner och universitet.